Kungsholmen
|
Geografiskt områdeKungsholmen är ön mellan Tegelbacken och Västerort. |
|
|
Stadshuset är en arbetsplats för uppåt 250 personer. Gyllene salen, Blå hallen och Prinsens galleri är välkända lokaler och klart sevärda. Här finns också andra salar att beundra och även huset utifrån och den lilla parken vid vattnet. Stadshustornet kommer man upp i tvärs över gården, vandringen är oförglömlig och som pricken över i så får man en vidunderlig utsikt vid över staden. De tre kronorna som pryder tornets topp lär vara stora som bilar, varje krona är tre meter i diameter. Stadshuset invigdes av Gustav V midsommarafton 1923. Det var då även festligheter för medborgarna i stadshusträdgården. Det byggdes som ett stadshus på Ångkvarnens gamla tomt, en arkitektur som särskilde sig redan då. Bredvid porten från Hantverkargatan, finns det reliefer av Stockholm vid två olika tidsepoker, dels från 1400-talet och dels från 1935. På den vänstra, den som visar det medeltida Stockholm, dominerar Brunkebergsåsen och uppe på den pågår slaget vid Brunkeberg 1471, mot danskarna. På Gråmuneholmen (Riddarholmen) ser man klostret och på nuvarande norrmalm syns en stor byggnad, stadsfängelset (vid dagens Folkets hus) och lite högre upp Barnhuset (vid nuvarande Drottninggatan). På vattnet syns tjärbodar, ditplacerade för brandfarans skull. Ladugårdsviken går betydligt längre in än idag. |
Eldkvarn På Stadshusets tomt stod tidigare en stor kvarn, som var så stor att den syntes över större delen av staden. 1805 bildades företaget Eldkvarn och Abraham Niclas Edelcrantz fick tillstånd att bygga kvarnen vid Kungsholmsbrons fäste. Ångmaskinen levererades av Samuel Owen. Dagen den brann är något som man fortfarande relaterar till, 31 oktober 1878. Efter branden byggdes den upp och var igång igen 1902. Den revs sedan för att ge plats åt Stadshuset. |
Serafimerlasarettet På Gripenhielms malmgård inrättade urban Hjärne laboratorium och medicinalträdgård där Carl von Linné var verksam en tid. På 1750-talet byggdes det om till Serafimerlasarettet, landets första sjukhus och länge det enda för civilbefolkningen. |
Kungliga myntet Samuel Owen lockades till Sverige av Edelcrantz på Eldkvarn, för att där installera landets första ångmaskin. Owen gjorde att den moderna verkstadsindustrin föddes på Kungsholmen 1809. Owens mekaniska verkstäder tillverkade det mesta från tröskverk, staket och spisar till Sveriges första ångbåt. Owen gifte sig med August Strindbergs faster och Augusts far skötte frakt- och biljettförsäljningen för den ångbåtstrafik som uppstod på Mälaren och i Göta kanal. 1843 gjorde fabriken konkurs och tomten övertogs av Kungliga Myntet för annan tillverkning. |
Norr Mälarstrand är ett fint promenadstråk, från Stadshuset till Rålambshovsparken. Skutorna längs vattnet är bostäder. Inte illa att kunna sitta på en skuta mitt i Stockholm och äta fruksot - med utsikt över Stadshuset, Riddarholmen och Skinnarviken. Samuel Owens hade mark här också. Han var en uppfinnare av stora mått, men tyvärr var tiden kanske inte riktigt mogen för hans fantastiska maskiner. Bröderna Bolinder startade Bolinders Mekaniska verkstad och efter Owens konkurs tog de över en del av hans mark och utrustning. Bröderna var nog inte lika framsynta som Owen, men tiden var mer mogen för den modernare industrin. Carl och Jean Bolinder tillverkade allt möjligt, t ex spisar, kaminer, verktygs- och verkstadsmaskiner, pumpar och även motorer till bl a fartyg. Bolinders lät uppföra bostäder åt sina arbetare på Kungsklippan, små och utan lyx, men bättre än vad många andra hade. Verkstadsområdet växte oplanerat och det blev allt farligare att röra sig där. 1890 var det strejk på Bolinders just med anledning av den farliga arbetsmiljön. Bolinders låg kvar på Kungsholmen in på 1920-talet till man flyttade till Kallhäll. |
Landstingshuset Kungsholmen blev på 1800-talet känt som Stockholms sjukhustätaste stadsdel. I början av 1800-talet uppfördes Garnisonssjukhuset som soldatsjukhus i tidens strama nyklassicism. Idag sitter Stockholms läns landsting här, administrationen. |
Kungsklippan Vid sekelskiftet 1900 beskrivs Kungsklippan som en idyll på gott och ont. Här fanns ålderdomliga hus med täppor och trädgårdar och uttjänta proletära bostadshus med slaskutkast i grändernas rännstenar. Delar låg på Bolinders område och där hade Bolinders byggt hus åt sina arbetare, men på andra sidan Parmmätargatan var det ökända kvarter med lösaktigt folk, fylla, slagsmål och tjuvar. |
Parmmätargatan Parm är en måttenhet. På Parmmätargatan bodde den döve Maria Sandel som försörjde sig och sin mor som sömmerska, men samtidigt var en författare som skildrade livet på Kungsholmen. |
Rådhuset Arkitekturen har förebild av Vasatiden slott i nationalromantikens anda. Invigdes av kungen 1915. |
Polishuset Arkitekten Gustav Lindgren inspirerades av den tyska kejsarstilen som kalas berlinerbarock och fick hård kritik av sina kollegor, även för funktionen där kommunikationer utgjorde hälften av husets yta. Mellan polishuset och Rådhuset grävdes en underjordisk gång som kallas Suckarnas gång. |
|
|
Sankt Eriks sjukhus Sjukhusområdet var mycket stort, det räckte ända ner till Klara sjö. På 1500-talet låg det ett tegelbruk här, på 1700-talet Lenmans repslagarbana. Repslagarbanans mark togs över av handelsmannen Hans Vilhelm Grubb i mitten av 1700-talet. Släkten Grubb adlades med tiden till af Grubbens med släktnamnet fick ändå dålig klang. På släktens gamla ägor inrättades ett fattighus, Allmänna försörjningsinrättningen för fattiga, gamla och kriminella 1860. Det fanns alltså många hus, med olika personer inspärrade av olika anledningar på området. Nu finns moderna fina lägenheter istället för fattighjonens tillhåll. |
Karlbergskanalen och Klara sjö är något att promenera längs. Knäckepilar kantar vattenkanten och Karlbergs slott syns på andra sidan vattnet. Längs vägen mot Hornsberg kommer man förbi ett litet koloniområde, det är Stockholms äldsta koloniområde. |
Fridhemsplan blev en knutpunkt i Stockholm redan 1787, då Kungsholmstullen flyttade hit. Den låg tidigare ungefär vid andra tunnelbaneuppgången. Tullen flyttades hit eftersom en ny väg hade anlagts som ledde mot den första Tranebergsbron och vidare västerut. Kungsholmstullen lades ner 1857. Fridhemsplan blev ändhållplats för hästspårvagnar istället. 1891 vände spårvagnen mellan Kungsholmen och Gustav Adolfs torg här. Den elektriska spårvägen mellan innerstaden och Bromma/Ulvsunda hade hållplats här och 1935 fick platsen namnet Fridhemsplan. Samma år tillkom Västerbron, vilket gjorde Fridehemsplan än viktigare som trafikplats. med spårvagnar, bussar och bilar. Tunnelbanan tillkom 1952 och den blå linjens station 1975. 1938 invigdes biografen Draken, med sin kända neonskylt. |
|
Riksarkivet I detta hus vid Västerbroplan finns Sveriges historia. 1697 brann Stockholms slott och då brann en hel del av rikets historia upp. Man ville sedan skydda det som fanns kvar. 1713 flyttades arkiven till Örebro. Sedan flyttades arkiven flera gånger, fick dålig omsorg och angreps av fukt, mögel och annat. 1891 stod ett speciellt hus på Riddarholmen för riksarkivet (Huset byggdes för att stå emot brand, men senare har man konstaterat att det man trodde skulle skydda mot brand tvärtom gynnade branden - nu blev det som tur var ingen allvarig brand under riksarkivets tid där). Man växte dock ur huset så småningom och 1968 flyttade man in i dessa då nya lokaler i Marieberg. Här ska det vara perfekt för ändamålet, rätt temperatur, rätt luftfuktighet mm. Huset sträcker sig långt ner i berget. Man har delvis vuxit ur lokalerna och en filial finns sedan 1998 i Arninge, Täby. Här finns dokument från medeltiden, 20 000 medeltida brev skrivna på pergament eller papper. Gustav Vasas mängder av brev finns bevarade liksom brev från Sveriges storhetstid på 1600-talet och alla krig på 1700-talet. Här finns även privata arkiv och underlag för släktforskning. Världens tjockaste bok bok (enligt Guinness Book of Records) finns på Riksarkivet, Det är Östgötalagen från 1813 som med sina 12 390 sidor är 113cm bred och väger 42 kg. |
Västerbron var klar 1935. Den är drygt 200 m lång och från bron har man en underbar utsikt över Riddarfjärden med Norr Mälarstrand och Stadshuset. |
År 1927 inbjöd Stockholm till en stadsplanetävling om Fredhäll – Kristineberg. Detta var tiden då funktionalismen slog igenom och bostadshusen skulle placeras fritt i terrängen, för att undvika bakgårdar utan sol och ljus. Då Kristineberg byggdes övergavs kvartersstaden som planideal och här blev det mer fristående smalhus och tjockhus. |
Tranebergsbron Den första bron över sundet var en flottbro som Gustav III lät bygga 1787 för att underlätta hovets resor mellan staden och Drottningholm. Den ersattes 1850 av en ny flottbro och av en pontonbro 1914. 1916 gick spårvagnen från Tegelbacken till Äppelviken över bron. Då Brommaområdet bebyggdes allt mer krävdes bättre förbindelser och 1934 invigdes högbron. Det är egentligen flera broar, tunnelbanan går på en egen. Bågarna med 181 m spännvidd var när den byggdes världens största för en betongbro. Höjden är 29 m. Under gjutningen hade gult färgpigment tillsatts och den nya bron blev som ett soligt leende över Mälarens vattenspegel. Efter 2004 är det tre broar som går parallellt. När Tranebergsbron byggdes på 1930-talet, skedde en ruskig olycka – en bil (eller var det en buss?) körde upp på bron och fortsatte framåt trots att underlaget inte fanns, givetvis omkom alla de som följde med bilen i djupet. Rester av en tidigare bro syns på båda sidorna av vattnet, på Kungsholmssidan står brostugorna kvar och på Tranebergssidan ser man hur spårvägsrälsen slutar ut i sjön på en av bryggorna. |